The right to the city and social mobility:a study on the trails that cut through a city
Abstract
This article has as main objective to discuss the issue of the right to the city, specifically in relation to the right to come and go, having as object of study the urbanization process and the impact promoted by the construction of the railway in the region of the municipality of Duque de Caxias the Baixada Fluminense of the State of Rio de Janeiro. In this study, we present the result of a research carried out with 52 anonymous volunteers, living in the regions bordering the railway line in the city of Caxiense, through the Google Forms platform. The form was distributed on social networks, asking about the advantages and disadvantages of living close to the railroad.
Downloads
References
JACOBS, J. Morte e vida de grandes cidades – 3ª. Ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
LACERDA, S. Uma passagem pela Caxias dos anos 60: fragmentos de memória e registros diversos. Duque de Caxias: ed. do autor, 2001.
LACERDA, S. J. S.; VILLAR, L. S.; SOUZA, M. S. A Emancipação Política do Município de Duque de Caxias: uma tentativa de compreensão. Textos sobre a História de Duque de Caxias e da Baixada Fluminense. Órgão de divulgação conjunta: Instituto Histórico Vereador Thomé Siqueira Barreto / Câmara Municipal de Duque de Caxias e Associação dos Amigos do Instituto Histórico. Revista Pilares da História – Ano II, nº 03, dezembro de 2003. 101p.
LEVEBVRE, H. O direito à cidade. Trad. Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2001.
RODRIGUEZ, H. S. A formação das estradas de ferro no Rio de Janeiro: o resgate da sua memória. Memória do Trem, 2004.
SOUZA, M. S. Escavando o passado da cidade: história política da Cidade de Duque de Caxias. Duque de Caxias: APPH-CLIO, 2014.
VASCONCELLOS, E. A. Mobilidade urbana: o que você precisa saber. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.