Contemporary art and university
Reflections on the influences of the multidisciplinary environment in current artistic production
Abstract
This article intends to raise some reflections on the current condition of art, increasingly closer to the university environment, and the influences that this academic environment has been having on contemporary artistic production in its strong conceptualist character. The approximation of artistic production, as well as its immanent theory, with other fields of knowledge has been promoting teaching, research and extension activities that, in an increasingly intense way, create inter and transdisciplinary connections. Although this phenomenon in the United States has been observed since the middle of the twentieth century, in the Brazilian context it begins to become evident from the 1990s when Brazilian universities began to create specific lines of research, aimed at training artists.
Downloads
References
FOSTER, H. Recodificação. Tradução Duda Machado. São Paulo: Casa Editorial Paulista, 1996
HARISON, C. O ensino da Arte conceitual. Tradução Prof. Dr. Milton Machado. In.: Arte & ensaios n.10. Rio de Janeiro, Programa de Pós Graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2003.
RESENDE, J. A formação do artista no Brasil. Arte & Ensios n. 7. Programa de pós graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2000.
SINGERMANN, H. Making artists in American university. London: university of California press, 1999.
WOOD, P. Arte conceitual. Tradução Betina Bischof. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
ZAMBONI, S. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas: autores associados, 2001.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.