The postgraduate stricto sensu studies, its evaluation, and controversies
Abstract
National Postgraduate Plan aiming at quality. A patchwork that takes us to the evaluation criteria. An evaluation that has been controversial for more than 40 years. This article brings two short historiographies: the first on the evaluation of stricto sensu graduate courses in Brazil carried out by CAPES / Coordination for the Improvement of Higher Education and the second on the thought of Brazilian scholars elaborated over the years on the evaluation criteria of postgraduate studies. These two stories reflect the successes and failures of the evaluation criteria demonstrate the urgent desire of researchers and academic entities to adopt new criteria that reflect the reality of each course, in each region of Brazil.
Downloads
References
BARRETO, Maurício Lima. O após da Avaliação da Pós-Graduação em 1998: para onde devemos seguir. INFOCAPES, Boletim Informativo da CAPES. Brasília v.6, n4, p.71-73. Editora UnB, out/dez 1998. Disponível em:
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: http://www.capes.gov.br/
CASTRO, Cláudio de Moura; SOARES, Gláucio Ary Dillon. Avaliando as avaliações da Capes. Revista Administração empresas, São Paulo , v. 23,n. 3, p. 63-73, Setembro1983 . Disponível em:
FOPROP, Fórum de Pró-Reitores de Pesquisa e Pós-Graduação. Avaliação da Avaliação da Pós-graduação Brasileira: FOPROP , Brasília, nov/2017
HORTA,José Silvério Baía; MORAES, Maria Célia Marcondes de. O sistema CAPES de avaliação da pós-graduação: área de educação à grande área de ciências humanas. Revista Brasileira de Educação, n.30. p.95-116, dez.2005. Disponível em:
NEVES, Abilio Afonso Baeta. Depoimento. INFOCAPES, Boletim Informativo Vol. 10, Nº 4 out/dez 2002. Disponível em: < http: //www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/Infocapes10_4_2002.pdf >. Último acesso em 1/10/2018
ROCHA-E-SILVA, Mauricio. Carta Aberta ao Presidente da Capes: o novo Qualis, que não tem nada a ver com ciência do Brasil. Pró-Fono R. Atual.Cient.,Barueri, v.21,n.4,p.275-278,Dec.2009. Disponível em:
RODRIGUES, Marcelo. SBPC envia sugestões para um novo modelo de avaliação da Pós-Graduação no País. Soc.Bras.Prog da Ciência. Publicado em 11/04/2018. Disponível em:< http://portal.sbpcnet.org.br/noticias/sbpc-envia-sugestoes-novo-modelo-de-avaliacao-da-pos-graduacao-no-pais/>. Último acesso: 15/07/2018
TOURINHO, Manoel Malheiros e PALHA, Maria das Dores Correia. A Capes, a universidade e a alienação gestada na pós-graduação. Cad. EBAPE.BR [online]. 2014, vol.12, n.2, pp.270-283 Disponível em:
VELLOSO, Jacques. Introdução. In: VELLOSO, Jacques (Org.). A pós-graduação no Brasil: formação e trabalho de mestres e doutores no país. Brasília: CAPES/UNESCO, 2002
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.