Zoological didactic collection as a possibility of approximation between IFRJ and the community: uses and practices in Duque de Caxias.
usos e práticas em Duque de Caxias.
Abstract
The city of Duque de Caxias has great social inequality. The IFRJ campus of this municipality has the mission of offering quality education to people in the region, changing their reality. However, the surrounding community does not know the campus and consequently does not compose its student body. Thus, in order to mitigate this problem, we seek to carry out divulgation activities from a didactic collection that began with the donation of the National Museum and grows with the production of entomological boxes, making skeletons and taxidermy of animals. The collection has been the object of scientific dissemination and promotion of the campus in events involving the community, in addition to being an important tool for promoting learning. Soon, the collection will be made available as a loan to teachers in the region.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8 ed. São Paulo:
Cortez, 2011. 110p.
CAMARGO et al. Coleções entomológicas: legislação brasileira, coleta, curadoria e taxonomia para as principais ordens. Brasília, DF: Embrapa, 2015.
COSTA, E.; SILVA, T. A utilização da produção fotográfica por estudantes do fundamental II, para registros entomológicos. In: XIII CONGRESSO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIA DA EDUCAÇÃO, Maceió- Al., p. 1-13, 2015.
DUARTE, L. F. D. O Museu Nacional: ciência e educação numa história institucional brasileira. Horiz. antropol., Porto Alegre , v. 25, n. 53, p. 359-384, Abr. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832019000100359&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 Jun. 2020.
IFRJ – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO DE JANEIRO. Plano Anual de Auditoria Interna (PAINT 2018). Rio De Janeiro, 2018. 31p. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/sites/default/files/IFRJ/Audin/PAINT/resolucao_no_08-2018_-_aprova_o_paint_2018.pdf. Acesso em: 05 Jun. 2020
KRASILCHIK, M.; TRIVELATO, S. L. F. Biologia para o cidadão do século XXI. São Paulo: FEUSP, 1995.
LENZ, G. et al. Concepções de ensino e currículo de zoologia no Brasil. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 12, n. 2, p. 29-40, Dez. 2017.
MARANDINO, M.; RODIGUES, J.; SOUSA, M. P. Coleções como estratégia didática para a formação de professores na pedagogia e na licenciatura de ciências biológicas. Apresentação de trabalho no V Enebio/ II Erebio, SP, p. 1- 12, 2014.
OLIVEIRA, D. B. G. et al. O Ensino de Zoologia numa perspectiva evolutiva: análise de uma ação educativa desenvolvida com uma turma do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas. Resumos..., Campinas: ABRAPEC, 2011.
TEBALDI-REIS, L. Coleção didática como possibilidade de aproximação IFRJ - comunidade: Contribuição do Museu Nacional ao campus Duque de Caxias. In: XI CONGRESSO SCIENTIARUM HISTORIA, 2018, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos..., Rio de Janeiro: HCTE, 2018. Disponível em: https://www.2018.sh.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/1539471332_ARQUIVO_colecaodi
daticacomopossibilidadedeaproximacaoIFRJcomunidadecontribuicaodoMuseuNacionalaocampusDuquedeCaxias.pdf . Acesso em: 10 jun. 2020.
ROCHA, A. L. F. A possibilidade de uma abordagem crítica no ensino de zoologia: das situações-limite à práxis pedagógica. 2013. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, 2013.
SANTOS, M. C. F. Coleções biológicas para o ensino de ciências: o Herbário Didático do Instituto de Aplicação da UERJ. Cadernos de Aplicação, v. 26, n.01, p 11-18, 2013.
SANTORI, R. T.; SANTOS, M. G. (Org.). Ensino de Ciências e Biologia: um manual para elaboração de coleções didáticas. 1. ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2015.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v.16, n.1, p.59-77, 2011.
SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 25-41, Dez. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000300025&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 Jun. 2020.
SILVA, T. A. G.; CORRÊA, B. C.; MATOS, G. I. Desenvolvimento e organização de coleção zoológica didática no CEFET/RJ: desafios, possibilidades e primeiras aplicações. Revista da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBIO), n. 7, p. 7151-7161, 2014.
SIMÕES, M.R. A Cidade Estilhaçada: reestruturação econômica e emancipações municipais na Baixada Fluminense. Rio de Janeiro: Entorno, 2007.
IFRJ – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Plano de desenvolvimento institucional. 2014-2018. ed. [S.l.: s.n.], [2013]. https://portal.ifrj.edu.br/. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/plano-desenvolvimento-institucional-ifrj-0. Acesso em: 13 out. 2018.
VALENTE, M. E. A Educação em Museu: o público de hoje no museu de ontem. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, PUC-Rio, Rio de Janeiro, 1995.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.