The importance of Florestan Fernandes in the present public-school issue
Abstract
We argue that the struggle for the public-school has specific boundaries within the dependent capitalism. Following a line of defense proposed by a fundamental author of this agenda in Brazil, Florestan Fernandes, we make an interdisciplinary analysis of the history of Brazilian socioeconomic thought in the Brazilian public education, based on the formation of a peculiar bourgeois revolution in Brazil during the 20th century, to show the importance of this debate today. The article is urgent on the grounds that the challenges of our formation are still valid, as the extreme social segregation in the country lingers on. Besides, at the present time, the government is ideologically attacking thew university autonomy, and, through economic policy, it is weakening the public education in favor of private education.
Downloads
References
.
FERNANDES, F. Educação e sociedade no Brasil. São Paulo: Dominus; Edusp, 1966.
FERNANDES, F. Sociedade de classes e subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968 [1981a].
FERNANDES, F. A revolução Burguesa no Brasil: Ensaio de interpretação Sociológica. São Paulo: Editora Globo, 1975 [2011].
FERNANDES, F. A universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: Alfa-Ômega, 1975.
FERNANDES, F. O desafio educacional. São Paulo: Cortez, 1989a.
FERNANDES, F. A Constituição inacabada, vias históricas e significado. São Paulo: Estação Liberdade, 1989b.
LEHER, R. Florestan Fernandes e a Defesa da Educação Pública. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1157-1173, 2012.
LEHER, R. Universidade e heteronomia cultural no capitalismo dependente? Um estudo a partir de Florestan Fernandes. Rio de Janeiro: Consequencia. 2018.
LEÓN, J. E. W. H. Resistência às mudanças sociais: uma visão crítica da democracia brasileira. Tese (Doutorado em Economia) – Instituto de Economia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
SAVIANI, D. Florestan Fernandes e a Educação. Estudo Avançados, São Paulo v.10, n. 26, 1996, p. 71-87.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.