The imagery of the ceramist and potter: creative productions of survival through ceramic art
Abstract
Artisanal ceramic production depends on the artistic sensibility that emerges from the thought and livelihood of the native being, as well as on strategies to generate a source of income as a means of survival in communities that are traditionally poor andlacking employment, education and intermediation or connections with the technological facilities of modern life. Producing pottery is a professional activity considered subordinate within the economic and social hierarchy of these communities, since the times of slavery and colonization. By seeking to trace the life stories of the ceramic producers, their ways of working, their ambitions, their perspectives on life, one can become aware of the conceptual crossing between popular art and art considered cultured. Keywords:Culture. Ceramic art.Economy.Society.
Downloads
References
BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BHABHA, H.K. O Local da cultura – tempo de nação. Belo Horizonte. Moderna, 2003.
GOMES, M. P. Antropologia: ciência do homem: filosofia da cultura. São Paulo: Contexto, 2012.
GORINI, K. C. Memórias do forno monumento: arte cerâmica imbricada à vida cotidiana. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro, PPGAV/UFRJ, 2010.
___________________. A rede modelada: arte cerâmica, cultura e sociedade. Tese de Doutorado, Rio de Janeiro, PPGHCTE/UFRJ, 2018.
JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo:
Editora Ática, 2006.
MAIA, N. de A. Versões do passado: A história e memória do Chapéu Mangueira pelos moradores. Revista Comunicação e Comunidades. Rio de Janeiro:
NECC/FACHA, 2008/2009.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.