STS Studies at the Beginning of 21th Century at Rio de Janeiro Federal University:Between the Research and Memories
Abstract
A professor at the Institute of Physics at UFRJ, life lab's histories, the desire of a group to teach science in a contextualized way. This could be the script for a movie, but it is the beginning of STS Studies at UFRJ. This paper attempts to elaborate a preliminary historiography of STS studies at UFRJ through the FormAction of a Group of the Institute of Physics (Proenfis) and memories shared by the group coordinator, Deise Miranda Vianna. We will try to identify the social construction through the description of the group registered at each CNPq annual scientific census. We will emphasis a collect of agencies and choices for the stabilization of the group.
Downloads
References
BAZZO, W. A. Ciencia Tecnologia e Sociedade e o Contexto da Educação. São Paulo: Organização dos Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI), 1998. Disponivel em:
BAZZO, W. A. et al. Introdução aos Estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). [S.l.]: Organização dos Estdos Iberoamericanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI), 2003. Disponivel em:
FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Tradução de Mariana Camilo de Oliveira George Otte. 1. ed. Belo Horizonte: Fabrefactum, 1935.2010.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1978.
LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Bauru: EDUSC Editora da Universidade do Sagrado Coração, v. 1, 2001.
MARQUES, I.C. Os "estudos de laboratório" do final do século XX e opções de conhecimento no Brasil. Revista Tempo Brasileiro, v. v.189/190, p. 253-270, 2012.
MARQUES, I.C. Labordiretórios. In: MARINHO, M. G. S. M.; SILVEIRA, S. A. D.; ET AL - Abordagens em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Santo André: Universidade Federal do ABC, v. 1, 2014. p. 189-214.
MARQUES, I.C. Humildade em prol de ciências republicanas e democráticas. Jornal da Ciências - JC Notícias -, RJ, n. 6451, 28 julho 2020. 23.
SHAPIN, S. Nunca Pura. Estudos Históricos de Ciência como se fora produzida por pessoas com corpos, situadas no tempo, no espaço, na cultura e na sociedade e que se empenham por credibilidade e autoridade. Tradução de Erick Ramalho. 1. ed. Belo Horizonte: Fino Traço, v. 1, 2013.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO (Brasil). Instituto de Física. Curso de Licenciatura em Física. Projeto pedagógico, 2010. Disponivel em:
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO (Brasil). Instituto de Física. Sobre o Instituto, 2020. Disponivel em:
VIANNA, D.M., COSTA,I. ALMEIDA,L.C.. Licenciatura em Física: Problemas e Diretrizes para uma mudança. Revista de Ensino de Física, São Paulo v.10, n.1 1988. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/rbef/indice.php?vol=10&num=1. Acesso em jan.2020
VIANNA, D.M. Da Criação à Difusão: a Ciência que ensinamos. Pro-Posições. Unicamp. V.7nº1(19), p.95-102. Universidade de Campinas, São Paulo. 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644248/11674. Acesso em: jan. 2020
VIANNA, D.M. Do Fazer ao Ensinar Ciência. 1998 Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: [s.n.], 1998. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. 1998
VIANNA, D.M. O HCTE em redes inter/transdisciplinares na COVI-19, 2020. Disponivel em:
VIANNA, D.M. Prof Rafa Gomes Física - PROENFIS da UFRJ para o Festival do Conhecimento da UFRJ, 2020b. Disponivel em:
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.