Trigonometric analysis applied to identification of dynamic patterns in neuropsychopedagogical game time data
Abstract
Dynamic patterns are expected in systems of non-linear behavior. However, their mathematical characterization is often a challenge. Actions performed by players on mouse clicks in the game Jogo dos Elásticos reflect changes in cognitive behavior. We have developed an analytical method, whose parameter, the deflection angle, is defined from differences in angular measurements generated by trigonometric treatment of the time elapsed between actions, assumed as a dependent variable in our model. Statistical treatment suggests three apparently distinct groups. Also detectable an oscillatory behavior of the time variable, suggesting a system proned to a dynamic balance.
Downloads
References
ALMEIDA, M. W. B. de. Simetria e entropia: sobre a noção de estrutura de Lévi-Strauss. Revista de Antropologia. ISSN 0034-7701 Rev. Antropol. v. 42. n.1-2. UNICAMP. São Paulo. 1999. https://doi.org/10.1590/S0034-77011999000100010 Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-77011999000100010&script=sci_arttext. Acesso em 22.set.2019.
BRANDALIZE, M. C. B. Topografia. Apostila para a Engenharia Civil. Pontífícia Universidade Católica. Paraná, Rio Grande do Sul. Disponível em http://www.topografia.com.br/topografia_conteudo.asp?cat=dow&det=Download. Acesso em 20.03.2018.
CREANGA, D.; NADEJDE, C.; GASNER, P.. Dynamical analysis of heart beat from the viewpoint of chaos theory. Rom. Journ. Phys., Vol. 56, Nos. 1–2, P. 177–184, Bucharest, 2011. Disponível em http://www.nipne.ro/rjp/2011_56_1-2/0177_0185.pdf. Acesso em 31.mar.2019.
CUSTÓDIO, R. F. Análise Não-Linear no Reconhecimento de Padrões Sonoros: Estudo de Caso para Sons Pulmonares. Tese de Doutorado (Ciência da Computação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: PPGC da UFRGS, 1999. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/17974. Acesso em 31.mar.2019.
FERREIRA, J. C. E. Rugosidades. Planejamento do Processo Assistido por Computador. Grima, Dep. Eng. Mecânica. UFSC. S/A. Disponível em http://www.grima.ufsc.br/capp/transparencias/TransparenciasCAPP_Rugosidades1.pdf. Acesso em 07.fev.2019.
KIENITZ LEMOS, M. Modelo Fractal das Microgêneses Cognitivas: uma metodologia para a mediação metacognitiva em jogos computacionais. Rio de Janeiro, 2013. Dissertação (Mestrado em Informática) – Instituto de Matemática, Instituto Tércio Pacciti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
KIENITZ LEMOS, M. et al. Fio Condutor Microgenético: uma metodologia para a mediação metacognitiva em jogos computacionais. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.l.], v. 22, n. 01, p. 1, abr. 2014. ISSN 2317-6121. Disponível em: <https://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/2436>. Acesso em: 17 dez. 2020. doi:http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2014.22.01.1.
KIENITZ LEMOS, M., MIRANDA BARROS, M., MONTEIRO FRÓES, M., & KURT KIENITZ, W. (2019). Padrões na distribuição temporal de ações no game sugeridos por transdução para valores musicais. Revista Scientiarum Historia, 2, 10. Disponível em: http://revistas.hcte.ufrj.br/index.php/RevistaSH/article/view/62.
LA TAILLE, Y. de; OLIVEIRA, M. K de; DANTAS, H.. Piaget, Vygostsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.
LIVIO, M. Symmetry rules. Science in School. Issue: Summer. 2006. Disponível em https://www.scienceinschool.org/sites/default/files/teaserPdf/issue2_symmetry.pdf. Acesso em 05. nov. 2019. Tradução de Ana Luísa Carvalho. Disponível em https://www.scienceinschool.org/pt/2006/issue2/symmetry. Acesso em 05. nov. 2019.
MANDELBROT, B. Fractais e a arte da rugosidade. TED Conversations. 2010. Acesso em: 27.10.2013. Disponível em: http://www.ted.com/talks/lang/pt-br/benoit_mandelbrot_fractals_the_art_of_roughness.html
MANDELBROT, B.; FREEMAN, W. H. The Fractal Geometry of Nature, San Francisco, CA, 1982. Disponível em https://users.math.yale.edu/~bbm3/web_pdfs/encyclopediaBritannica.pdf. Acesso em 03.abr.2019.
MANDELBROT, B.; FREEMAN, W. H. Fractal analysis and synthesis of fracture surface roughness and related forms of complexity and disorder. International Journal of Fracture. Springer. 2006. Disponível em https://link.springer.com/article/10.1007/s10704-006-0037-z. Acesso em 03.abr.2019.
MARQUES, C. V. M. EICA - estruturas internas cognitivas aprendentes: Um modelo neuro-computacional instanciando o sistema pessoa em espaços dimensionais. Tese (doutorado) Programa de Engenharia de Sistemas e de Computação. Rio de Janeiro: UFRJ/COPPE, 2017.
MONTEIRO, M. B. de A. S. Desenvolvimento de Ferramenta para a análise de Dados Complexos e sua Aplicação em Velocidade do Vento. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Engenharia Civil. Universidade Federal de Juiz de Fora. 2017.
MOTTE, A. Newton, Isaac. Newtons Principia: the mathematical principles of natural philosophy. New York Daniel Adee, p.73. Disponível em: <http://redlightrobber.com/red/links_pdf/Isaac-Newton-Principia-English-1846.pdf>. Acesso em 21. Jul. 2020.
PIAGET, J. A. Psicogênese dos conhecimentos e a sua significação epistemológica. In: PIATELLI-PALMARINI, M. (Org.). Teorias da linguagem, teorias da aprendizagem. Um debate entre Jean Piager e Noam Chomsky. Tradução de Rui Pacheco. Lisboa: Edições 70, 1987.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.