Theoretical contribution proposal for the use of New Education Technologies as a didactic resource in the construction of knowledge in the care of the Support Centers for People with Specific Needs of Colégio Pedro II

Keywords: Teaching, New technologies, Inclusion

Abstract

This work aims to develop a theoretical contribution available for the use of New Technologies of Education as a didactic resource in the construction of the knowledge of apprentices served by the Support Centers for People with Specific Needs (NAPNE) of the Campi of Colégio Pedro II. Among the authors researched for the conceptual constitution of this work are Paulo Freire (2003), Lev Vygotsky (1994 and APUD Freitas, 1995), Pierre Levy (1998), Seymour Papert (2008) José Valente (1991 and 1996) and Rosita Carvalho (2001). The methodology used was exploratory, using bibliographic research as data collection. The possible results to be inferred indicate that the NAPNE in the CampiofColégio Pedro IIhave conditions for the implementation of the use of New Technologies of Education as a tool in the promotion of their apprentices serving as builders of their own knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: outubro/novembro 2020.

BRASIL. Lei nº.8069 (Estatuto da Criança e do Adolescente). Brasília, DF. 1961. Disponível em:www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em: outubro/novembro 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº. 4024. Brasília, DF. 1961. Disponível em:www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: outubro/novembro 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº.5692. Brasília, DF. 1961. Disponível em:www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm. Acesso em: outubro/novembro 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº.9394. Brasília, DF. 1961. Disponível em:www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: outubro/novembro 2020.

COLÉGIO PEDRO II, Ministério da Educação. Organograma da Pró-Reitoria de Ensino.Rio de Janeiro, RJ. Sítio do Colégio Pedro II. Disponível em:www.cp2.g12.br/proreitoria/proen/organograma.html. Acesso em: outubro/novembro 2020.

COLÉGIO PEDRO II, Ministério da Educação. Portaria nº. 1128 de 25 de julho de 2012. Rio de Janeiro, RJ. Sítio do Colégio. Disponível em: http://www.cp2.g12.br/UAs/se/portarias/2012/Portaria_1128_2012_NAPNE_COMPLEMENTACAO.pdf. Acesso em: outubro/novembro 2020.

COLÉGIO PEDRO II, Ministério da Educação. Portaria nº. 1348 de 28 de abril de 2016. Rio de Janeiro, RJ. Sítio do Colégio. Disponível em:www.cp2.g12.br/images/comunicacao/2016/abr/portaria1348.pdf. Acesso em: outubro/novembro 2020.

COLÉGIO PEDRO II, Ministério da Educação. Projeto Político-Pedagógico. Brasília, DF: Inep/MEC, 2002. Disponível em:www.publicacoes.inep.gov.br/portal/download/363. Acesso em: outubro/novembro 2020.

COLÉGIO PEDRO II, Ministério da Educação. Publicação de 8 de abril de 2015. Rio de Janeiro, RJ. Disponível em:www.cp2.g12.br/ultimas_publicacoes/211-noticias2015/2722-napne-do-campus-s%C3%A3o-crist%C3%B3v%C3%A3o-iii-comemora-o-dia-nacional-do-sistema-braille.html. Acesso em: outubro/novembro 2020.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Ministério da Educação. Resolução nº. 4, de 2 de outubro de 2009. Brasília, DF.2009. Disponível em: portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: outubro/novembro 2020
FREIRE, Paulo; Horton, M. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Vygotsky e Bakhtin Psicologia e Educação: um intertexto. 4 ed. São Paulo, SP: Ática, 1999.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo, SP: Edições Loyola, 1998.

MUNICÍPIO DO RIO DE JANEIRO. Módulo 02 de História. Rio de Janeiro, RJ. MultiRio, a mídia educativa da cidade. Disponível em:www.multirio.rj.gov.br/historia/modulo02/_criacao_pedroii.html.Acesso em: outubro/novembro 2020

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 2008.

VALENTE, José. Armando o professor no ambiente LOGO: formação e atuação. Campinas, SP: UNICAMP, 1996.

VALENTE, José. Liberando a mente: computadores na educação especial. Campinas, SP: UNICAMP, 1991.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1994
Published
2022-01-22
How to Cite
Pangaio, M. (2022). Theoretical contribution proposal for the use of New Education Technologies as a didactic resource in the construction of knowledge in the care of the Support Centers for People with Specific Needs of Colégio Pedro II. Scientiarum Historia Magazine, 1. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.298
Section
Educação, Cultura e Cidadania