Design, crafts and art: some considerations about their intersections and distinctions
Abstract
This small paper intends to discuss aspects related to the issues of symbolic differentiation between the practices of the field of art, handcrafts and design. In order to investigate where are the boundaries that separate the fields and the possible links that connect them, considering the flexibility and porosity of these divisions. Establishing a brief analysis of the exhibition spaces and the intrinsic power relations in the legitimations arising from these institutions, which hegemonically understand as a place for the appreciation and / or commercialization of these creative or charismatic objects.
Downloads
References
BOURDIEU, P. A Distinção: Crítica social do julgamento. 2ª Edição. Porto Alegre: Editora Zouk, 1979.
CANCLINI, N. G. As Culturas Populares no Capitalismo. 1ª Edição. São Paulo: Editora Brasiliense S.A, 1982.
CANCLINI, N.G. Diferentes, Desiguais e Desconectados – Mapas da Interculturalidade - 1ª Edição. Rio de Janeiro: EDITORA UFRJ 2004.
CANCLINI, N. G. Culturas Híbridas. 4 ª Edição. São Paulo: EDUSP, 2015.
CIPINIUK, A. Design: O livro dos Porquês – O Campo do Design Compreendido como Produção Social - 1ª Edição. Rio de Janeiro: EDITORA PUC-RIO 2014.
FIGUEIREDO, L. C. M.; SANTI, P. L. R. de. Psicologia – Uma (nova) introdução. 3. Ed. São Paulo; EDUC. 1945
TERRA, M. Objetos de design, peças artesanais e obras de arte. Similaridades e distinções das práticas criativas. Dissertação (Mestrado em Design). Departamento de Artes e Design. Puc-Rio. Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. 2018.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.