Art and geography, in four keys
Rocks and minerals
Abstract
This paper aims to identifying mental operations that artists performed when observing the world, for centuries, in four different epistemological modes: representation, abstraction, geometry and appropriation. Against the backdrop of centuries of image production and reacting to the invitation of neuroaesthetics to a re-encounter with the natural world, the article makes an exercise of identifying in rocks and minerals the way in which humanity integrates artistic thinking and the enjoyment of nature, in four keys.
Downloads
References
AMARAL, A. Projeto construtivo na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro, Museu de Arte Moderna. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.
BOURDIEU, P. Homo academicus. Tradução Ivone Ribeiro Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.
CYTOWIC, R. Sinestesia: onde existe a cor?. Itinera , v. 19, 2020.
DE FREITAS, A. S. Em busca de novas epistemologias: neuroestética e neurociência cognitiva da arte. Revista Trama Interdisciplinar, v. 8, n. 2, 2017.
GOMBRICH, E. H. Meditações sobre um cavalinho de pau e outros ensaios sobre a teoria da arte. Tradução Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: 1999.
KANDINSKY, W. Ponto linha plano. Lisboa: Edições 70, 1970.
KRAUSS, Rosalind, A escultura no campo ampliado. Rio de Janeiro: Revista Gávea, 1984.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
Neves, N. S. . (2021). Geografia e arte: uma discussão necessária. Revista Geografia Literatura E Arte, 3(1), 226-230.
PIERCE, C.S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1977.
STANGOS, N. Conceitos da arte moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
OTTY, Lisa; ROBERTS, Andrew Michael. ‘Dim-conceived glories of the brain’: On Ambiguity in Literature and Science. Culture, Theory and Critique, v. 54, n. 1, p. 37-55, 2013.
SEMELER,A. M., & DO CARMO , J. S. (2011). A Neuroestética como retomada da experiência estética enquanto forma de conhecimento visual. Intuitio, 4(2), 04-16.
WOOD, Paul. Arte conceitual. Tradução Betina Bischof. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
Copyright (c) 2023 Scientiarum Historia Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.