A participação do Professor Pierre Henri Lucie na reestruturação curricular do curso de Física da UNICAMP em 1976/78

Keywords: Pierre Henri Lucie, Instituto de Física Gleb Watagin, History and Teaching, Physics in Brazil

Abstract

I

We rescue the importance of Prof. Pierre Lucie (1917 – 1985) in the search for a highly historically and socially contextualized Physics teaching, critical and with many interfaces. We highlight in this article the participation of the eminent Professor in the reformulation of the curriculum and syllabus of undergraduate Physics courses at the Gleb Wataghin Institute of Physics (IFGW) at Unicamp, São Paulo, between the years 1976/78. His contributions were relevant and impacted the training of several scientists, with effects up to the present day. Our study was based on an integrative review where we analyzed Lucie's hiring process at the university and accessed her letter of recommendation to be part of the institution's teaching team, the initial report of work to be developed as well as the implementation monitoring reports. of the new curriculum, as well as secondary sources and reports from people who lived with Pierre Lucie. This work does not directly deal with the History of Sciences in the context of the eminent Professor, but it intends to reflect very faithfully Lucie's vision and stance in her incessant struggle to elevate teaching, going beyond the mere transmission of content and problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Ferreira Barroso, Programa de Pós-graduação em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003), Pós Graduação em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Universidade Gama Filho - RJ (2012) e MBA em Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Estácio de Sá - RJ (2014) e Mestrado em Ensino de Física pelo Instituto de Ciências Exatas da UFF (2016). Atualmente é professor docente I - Colégio Estadual Professor Clóvis Monteiro. Cursando doutorado no programa de História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia na UFRJ.

Celia R. Sousa, Instituto de Química, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduação em Química Industrial pela Universidade Federal do Maranhão, Graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual do Maranhão, Mestrado em Físico-Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ e Doutorado em Engenharia Metalúrgica e de Materiais pela COPPE – UFRJ. Pesquisadora/professora do Instituto de Química, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora permanente do Programa de História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia HCTE/UFRJ, Professora do PROFQUI/UFRJ, coordenadora junto ao Consórcio CEDERJ-UFRJ. 

Maira Monteiro Fróes, Instituto Tercio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Maira Monteiro Fróes is associate professor at Federal University of Rio de Janeiro. Dr. Fróes holds MSci and PhD in Biological Sciences (Biophysics) at Federal University of Rio de Janeiro, complemented at Albert Einstein College of Medicine, Yeshiva University, New York, and a postdoctoral experience at Collége de France. She leads investigations in basic experimental science, covering biophysics and systems neuroscience, and its applications to the interface of the contemporary arts and an emerging experimental neuroepistemology. 

Priscila Tamiasso Martinhon, Instituto de Química, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Química (1997), Licenciatura em Química (1997) e Complementação de Estudos em Empreendedorismo & Inovação (2013) pela Universidade Federal Fluminense. Mestrado (2001) e Doutorado (2005) pelo Programa de Físico-Química do Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Realizou o pós-doutorado no Laboratoire Interfaces et Systèmes Electrochimiques – LISE (2005-2008). Atualmente é professora do Instituto de Química, e do Programa de Pós-graduação em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

BARROS, Suzana Souza; ELIA, Marcos. Pierre Luci – Professor e Educador de Cientistas, Biografia. 1ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2010.

BARROSO, Fábio F. et al. Formação de imagens na óptica geométrica por meio do método gráfico de Pierre Lucie. Revista Brasileira de Ensino de Física [online] v. 40, n. 2, e2501, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF2017-0120 Acesso em 14 jul 2022 Epub 04 Set 2017. ISSN 1806-9126.

BARROSO, Fábio Ferreira et al. CONTRIBUIÇÕES DO PROFESSOR PIERRE HENRI LUCIE AO ENSINO DA FÍSICA NO BRASIL: UMA INTRODUÇÃO. In: Anais do Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia. Anais...Diamantina (MG) Online, 2022. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/cobicet2022/516390-CONTRIBUICOES-DO-PROFESSORPIERRE-HENRI-LUCIE-AO-ENSINO-DA-FISICA-NO-BRASIL--UMA-INTRODUCAO Acesso em 23 out 2022 02:01

BEZERRA, Evaldo Victor Lima, O Livro Didático de Pierre Lucie. Trabalho de Conclusão de Curso, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016.

FACULDADES CATÓLICAS. Anuário de 1940-65. Rio de Janeiro, s.d. Acervo do Núcleo de Memória da PUC-Rio.

QUEIROZ, M. N. A, HOSOUME, Y. Ensino de no Brasil nas décadas de 1960-1970 na perspectiva dos projetos inovadores PSSC, PEF e FAI. XVI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Natal, 2016.

NOBRE, Bruno e Videira, Antônio Augusto Passos. “Mas seja tudo pelo bem da física”: aspectos da trajetória científica de Francisco Xavier Roser, SJ (1904-1967). Revista Brasileira de Ensino de Física [online] v. 40, n. 2, e2601, 2018. Acesso em 14 julho 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0205 Epub 28 Set 2017. ISSN 1806-9126.

PENA, Fábio Luís Alves. Sobre a presença do Projeto Harvard no sistema educacional brasileiro.

Revista Brasileira de Ensino de Física [online] v. 34, n. 1, 1701, 2012. Acesso em 14 jul 2022, Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000100016 Epub 16 maio 2012. ISSN 1806-9126.

Pierre Lucie In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE FÍSICA. Simpósio Nacional Sobre o Ensino de Física. Salvador, Boletim n.4, p. 6871, 1970.

Published
2024-04-01
How to Cite
Ferreira Barroso, F., Sousa, C. R., Fróes, M. M., & Tamiasso Martinhon, P. (2024). A participação do Professor Pierre Henri Lucie na reestruturação curricular do curso de Física da UNICAMP em 1976/78. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), e409. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.409
Section
História e Filosofia das Ciências e da Matemática