Patterns in the temporal distribution of in-game actions suggested by transduction to musical values
Abstract
In the search for patterns underlying the cognition-action functional binomial, we propose a methodological essay in which variable time intervals between actions - mouse clicks - performed by the player in the Smart Rubber Band Game, are converted parametrically into a spectrum of variations of musical notes organized in the time. Preliminary results, obtained empirically, suggest the occurrence of three combination profiles of sound notes sequences, indicating the possible suitability of this system as a pre-classification test of cognitive behavior profiles.
Downloads
References
BARROS, M.M. A Dimensão Fractal de Fenômenos Físicos dos Sistemas Geométricos Fractais. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro. COPPE. Petrópolis, RJ: Laboratório Nacional de Computação Científica, 2011.
DANTAS, D.; FRÓES, M.M. Partituras imagéticas do corpo: um experimento transdisciplinar entre neurociência e arte contemporânea. In: SCIENTIARUM HISTORIA, 10 2017, Rio de Janeiro. Livro de anais do Scientiarum História X. Rio de Janeiro: UFRJ, 2017.
INHELDER, B.; CELLÉRIER, G. [Orgs.]. O Desenrolar das Descobertas da Criança: um estudo sobre as microgêneses cognitivas. Trad. Eunice Gruman. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
LEMOS, M. K.. Modelo Fractal das Microgêneses Cognitivas: uma metodologia para a mediação metacognitiva em jogos computacionais. Rio de Janeiro, 2013. Tese (Mestrado em Informática) – Instituto de Matemática, Instituto Tércio Pacciti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
MARQUES, C. V. M.; OLIVEIRA, C. E. T. de; MOTTA, C. da; BARREIRA, C. V.; CUESTA, D.A.; MENDONÇA, Â. M.. Templates Cérebro-Mente – Um Modelo Diagramático Aplicado a Jogos Inteligentes. Nuevas Ideas en Informática Educativa: TISE. 2014. Disponível em <http://www.tise.cl/volumen10/TISE2014/tise2014_submission_347.pdf.> Acesso em 18/03/2019.
MONTEIRO, M. B. de A. S. Desenvolvimento de Ferramenta para a análise de Dados Complexos e sua Aplicação em Velocidade do Vento. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Engenharia Civil. Universidade Federal de Juiz de Fora. 2017.
PIAGET, J. A. Psicogênese dos conhecimentos e a sua significação epistemológica. In: Piatelli-Palmarini, M. (Org.). Teorias da linguagem, teorias da aprendizagem. Um debate entre Jean Piager e Noam Chomsky. Tradução de Rui Pacheco. Lisboa: Edições 70, 1987.
SEMINÉRIO, F. P. [et al.]. Elaboração Dirigida: um caminho para o desenvolvimento metaprocessual da cognição humana. Rio de Janeiro: Instituto Superior de Estudos e Pesquisas Psicossociais. Cadernos do ISOP, nº 10, Rio de Janeiro, Ed. FGV, 1987.
SHIMAMURA, A. P; METCALFE, J. Metacognition: knowing about knowing. Cambridge, Massachusetts. 1994.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.