A The contribution of psychoanalysis to the understanding of psychosis in adolescence and to the issue of school inclusion of the psychotic subject
Abstract
This article looks at the contribution of psichoanalysis to the understanding of psychoses in adolescence and to the issue of school inclusion of the psychotic subject, from a case study of an adolescent with psychosis in the state education network of Rio de Janeiro. Case analysis in the light of psichoanalysis allows us to outline the effects of this practice on the construction of forms of social linkage, recognition and identity, within the space of transference, as well as creation of new modes of symbolic operation, through a think in images, whose figurability can be interpreted as a saying that seeks to elaborate the condition of the subject of the adolescent in question.
Downloads
References
FREUD, S. (1924b/1980). A perda da realidade na neurose e na psicose. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. XIX. Rio de Janeiro: Imago.
LACAN. (1966). De uma questão preliminar a todo tratamento possível das psicoses. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
LEADER, D. (2013). O que é a loucura. Delírio e sanidade na vida cotidiana. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda., 2013
QUINET, A. (2006) Psicose e laço social: esquizofrenia, paranóia e melancolia (2ª. ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
SAGGESE, Edson Guimarães. Adolescência e psicose: transformações sociais e os desafios da clínica. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2001.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.