A História da ciência e suas possibilidades
Abstract
This article describes the nuances and paths of science, especially William Herschel's contribution, leading to reflections on the need for communication between science and society, not just enabling the population to build opinions based on scientific knowledge, as well as stimulating a dialogue between popular and scientific knowledges. Educational practices are discussed as building blocks for raising a knowledge body capable of promoting social transformation, making room for dialectical interactions. At a time when the amount of information available is enormous, it is necessary to train citizens for analyzing and for questioning narratives and proposals with a critical stance. For such, a historical-sociological approach that favors not only the understanding of science, but its valorization as a system of human emancipation is essential.
Downloads
References
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 1992.
FLECK, L. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico: introdução à doutrina do estilo de pensamento coletivo de pensamento. Belo Horizonte: Fabrefactum Editora, 2010. [1935].
HERSCHEL, W. Experiments on the Refrangibility of the Invisible Rays of the Sun. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, v. 90, p. 284-292, 1800.
HOSKIN, M.A. William Herschel. In: Complete Dictionary of Scientific Biography. Disponível em: http://www.encyclopedia.com/topic/William_Frederick_Herschel.aspx. Acessado em: 10/08/2019.
ROCHA, J. F. et al. Origens e Evolução das ideias da Física. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2015.
KOYRÉ, A. Estudos da História do Pensamento Científico. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2011.
KUHN, T.S. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2017. [1962].
LOVELL, D. J. Herschel's Dilemma in the Interpretation of Thermal Radiation. Isis, v. 59, n. 1, pp. 46-60, 1968.
OLIVEIRA, R.A.; SILVA, A.P.B. William Herschel, os raios invisíveis e as primeiras ideias sobre radiação infravermelha. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 4, 4603, 2014.
RAJ, K.. “Conexões, Cruzamentos, Circulações. A Passagem da Cartografia Britânica pela Índia, Séculos XVII - XIX”, Cultura: Revista de História e Teoria das Ideias, v. 24, 2007, p. 155-179.
SHAPIN, S. Nunca Pura: Estudos Histórico de Ciência como se Fora Produzida por Pessoas com Corpos, Situadas no Tempo, no Espaço, na Cultura e na Sociedade e Quem Se Empenham por Credibilidade e Autoridade. Minas Gerais: Ed. Fino Traço, 2013.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.