Environmental Education and Chemistry Teaching: contextualization and construction of models
Abstract
The activity performed is an experience report with an approach to contextualizing and building models of molecules, enabling students to establish relationships between chemical concepts and the environmental context. A structural theme was used, acid rain, due to the direct relationship between the emission of gases released into the atmosphere and the concepts of chemical bonding. The content was related to daily life and environmental problems, promoting awareness of the effects that man has on the planet. The target audience was high school students from a private school in Rio de Janeiro. Through the conversations carried out, it was possible to perceive that the approach favored new perspectives and a more critical thinking, stimulating the citizen formation of the subjects involved.
Downloads
References
BRASIL, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CNE/CEB n. 2, 2012.
DELIZOICOV, D. La educación en Ciencias y La perspectiva de Paulo Freire. Alexandria Revista de Educação em Ciências e Tecnologia. v. 1, n. 2. p. 37-62, 2008.
FREIRE, A. M. A. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz na Terra, 1987.
______. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1985.
MORAES, R.; MANCUSO, R. Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: UNIJUÍ. 2004.
SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: compromisso com a cidadania. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2010. http://g1.globo.com/sp/santos-regiao/noticia/2015/01/cetesb-confirma-que-chuva-acidaatingiu-cubatao-apos-vazamento.html. Acessado em 23 de junho de 2017.
TORRES, J. R.; MORAES, E. C.; DELIZOICOV, D. Articulações entre a investigação temática e a abordagem relacional: uma concepção crítica das relações sociedade-natureza no currículo de ciências. Alexandria Revista de Educação em Ciências e Tecnologia. v.1, n. 3, p. 55-77, 2008.
WARFA, A. R. M.; ROEHRIG, G. H.; SCHNEIDERC, J. L.; NYACHWAYAD, J. Collaborative discourse and the modeling of solution chemistry with magnetic 3D physical models – impact and characterization. Chemistry Education Research and Practice, vol. 4, n. 15, p. 835-848, 2014.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.