Drawing after drawing: reflections on the place of drawing in contemporary art
Abstract
This article reacts to the theme of the Scientiarum Historia XI and presents the reflections that led to the rescue, the resumption and the "return to top" of a parallel production by the students of the Bachelor of Arts at the Universidade Federal Fluminense who had been abandoning drawing at the entrance of the university in the face of the great appeal of the media considered as contemporary, leaving aside a production previous to the faculty for considering it less legitimate. Thus, demonstrating the reasons for a hierarchy of the contemporary artist's production, the process of resuming and dignifying individual production is presented here.Downloads
References
Bienal de São Paulo: Afinidades afetivas. catálogo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2018.
BATTCOCK, G. A nova arte. Tradução Cecília Prada e Vera de Campos Toledo. São Paulo: Perspectiva, 1986.
COHEN, R. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva & Editora da Universidade de São Paulo, 1989. FOSTER, Hal. Recodificação. Tradução Duda Machado. São Paulo: Casa Editorial Paulista, 1996
GOMBRICH, E. H. Meditações sobre um cavalinho de pau e outros ensaios sobre a Teoria da Arte. Tradução Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: 1999.
GREENBERG, C. Clement Greenberg e o debate crítico. Organização, apresentação e notas de Glória Ferreira e Cecília Cotrim de Mello. Tradução Maria Luiza X. de A Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar & Funarte, 1997.
HARISON, C. O ensino da Arte conceitual. In.: Arte & ensaios n.10. Rio de Janeiro, Programa de Pós Graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2003.
RESENDE, J. A formação do artista no Brasil. Arte & Ensios n. 7. Programa de pós graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2000.
STANGOS, N. (org). Conceitos da arte moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.