Initiatives on the First Rapport between Children and Scientific Culture: Experimentation, Play and Imagination

Keywords: Childhhood, Science, Teaching, Play, Methodology

Abstract

Democratizing science education in the early childhood contributes for the cognitive development, fostering up the learning in other areas. It also prepares adults apt to live and interact with a world in the digital age and mediated by artificial intelligence. Aiming at this virtual and liquid reality, teaching must use new paradigms. Playfulness, imagination, sharing and the experiences brought by the child are highlighted. The Escola de Educação Infantil of the Universidade Federal do Rio de Janeiro, through the teaching of Astronomy brings a rich example of the application of this new approach. We present the guiding principles, a methodological discussion and commented examples of classroom practices.

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Author Biography

Alexandre Humberto Andrei, Observatório Nacional/MCTIC

Possui graduação em Astronomia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976); mestrado em Astronomia pela Universidade de São Paulo (1982); e doutorado em Física - University of Cambridge (1988). É pesquisador titular no Observatório Nacional/MCTI; e pesquisador associado na European Space Agency-ESA/GAIA, Cordenador do WG Initial Quasar Catalog do CU3 e Membro do GBOT (Ground Base Optical Tracking) do CU3; no Micro-satélite NEAT; no Gaia Research for European Astronomy Training (GREAT/ESF), Corrdenador do WG Quasars; no International Earth Rotation Service (IERS); no Osservatorio Astronomico di Torino; no Observatoire de Paris; na University of York/CA; e Pesquisador Emérito no Observatório de Shanghai. É docente nas pós-graduações do ON/MCTI; e do Observatório do Valongo/UFRJ. Atua na International Astronomical Union (IAU); na Comissão 8 (Astrometry); Divisão A (Fundamental Astronomy); Comissão 8 (Astrometry); WG Astrometry by Small Ground-Based Telescope; WG Multi-waveband Realisations of International Celestial Reference System; e Divisão E (Sun and Heliosphere). É Bolsista de Pesquisa do CNPq; PI do Projeto CT-Infra da FINEP Heliometro (patente requerida); e PI do Acordo ON/MCTI-SHAO/CAS Brasil-China para Space Debris e Satélites de Navegação. Atua como acessor ad-hoc para o CNPq; FINEP; CAPES; FAPERJ; FAPESP; e FAPEMIG. Atua como revisor nos periódicos Astronomy&Astrophysics; Astronomical Journal; Astrophysical Journal; Planetary and Space Science; Advances in Space Research; Solar Physics; Boletim da Sociedade Brasileira de Matemática; e Journal of Geophysics. Lidera as linhas de pesquisa de Astrometria, Fotometria e Astrofísica de Quasares; Sistemas de Referência (ICRS, ICRF, GAIA), Fotosfera Solar e Variações do Diâmetro Solar; Cinemática e Distância de Anãs Marrons; Clima Espacial; e Space Debris e Satélites de Navegação. Atua no Projeto Internacional de Astrometria e Ocultações no Sistema Solar.

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Published
2022-02-01
How to Cite
de Jesus, M. C., & Andrei, A. H. (2022). Initiatives on the First Rapport between Children and Scientific Culture: Experimentation, Play and Imagination. Scientiarum Historia Magazine, 1, 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.257
Section
Educação, Cultura e Cidadania