Initiatives on the First Rapport between Children and Scientific Culture: Experimentation, Play and Imagination
Abstract
Democratizing science education in the early childhood contributes for the cognitive development, fostering up the learning in other areas. It also prepares adults apt to live and interact with a world in the digital age and mediated by artificial intelligence. Aiming at this virtual and liquid reality, teaching must use new paradigms. Playfulness, imagination, sharing and the experiences brought by the child are highlighted. The Escola de Educação Infantil of the Universidade Federal do Rio de Janeiro, through the teaching of Astronomy brings a rich example of the application of this new approach. We present the guiding principles, a methodological discussion and commented examples of classroom practices.
Downloads
References
ALMEIDA, R. B. G.; FERREIRA, E. S.; Nascimento, F. M. O. & GUIMARÃES, C. S. C. Brincando com Portinari: atividades, brincadeiras e cultura lúdica. In: ANAIS DO CONGRESSO INFANTIL DE EDUCAÇÃO INFANTIL / CONGRESSO DE CRECHES UNIVERSITÁRIAS DA AMERICA LATINA E CARIBE/UDUAL, 2018. Anais eletrônicos... Campinas, GALOÁ, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/coneinfconcuni/trabalhos/brincandocom-portinari-atividades-brincadeiras-e-culturaludica?lang=pt-br. Acesso em: 14 set. 2018.
EDITAL PROFAEX Nº 128/2017. Universidade Federal do Rio de Janeiro, PróReitoria de Extensão, Rio de Janeiro, 2017.
GIRARDELLO, G. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2 (65), p. 75-92, Maio/Agosto 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v22n2/v22n2a07.pdf Acesso em: 04 dez. 2018.
LIMA, M. E. C. C.; MAUÉS, E. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 184-198, jul-dez 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v8n2/1983-2117-epec-8-02-00184.pdf. Acesso em: 08 ago. 2016.
MATTOS, M. M. M. , NASCIMENTO, F. M. O., FERREIRA, E. S. & OLIVEIRA, V. Realização de projetos com as crianças da EEI-UFRJ: uma possibilidade para a atuação dos técnicos em assuntos educacionais. Revista Práticas em Gestão Pública Universitária, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 222-238, nov. 2016-maio 2017.
Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/pgpu/article/view/4241. Acesso em: 17 out. 2018.
RABELLO, E.T. & PASSOS, J. S. Vygotsky e o desenvolvimento humano. 2011. Disponível em: https://josesilveira.com/wp-content/uploads/2018/07/ArtigoVygotskye-o-desenvolvimento-humano.pdf. Acesso em: 30 set. 2018.
RODRIGUES, N. O ensino de ciências naturais na Educação Infantil: Reflexões. 2016.Disponível em: https://nathyrodriguees.jusbrasil.com.br/artigos/365565907/o-ensino-decienciasnaturais-na-educacao-infantil-reflexoes. Acesso em: 28 set. 2018.
VIECHENESKI, J. P. & CARLETTO, M. Por que e para quê ensinar ciências para crianças. R.B.E.C.T., Curitiba, v. 6, n. 2, p. 213-227, Maio-Agosto de 2013. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/viewFile/1638/1046. Acesso em: 25 set. 2018
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.