Criação de verbetes no ensino de história da psicologia
o caso da WikiHP
Abstract
Teaching of the history of psychology is still a low developed area in the Brazilian context. This work presents an innovative modality for the field, while creates extension products and promotes the diffusion of scientific culture, by the creation of entries in the undergraduate context and their subsequent publication in a wiki-type electronic encyclopedia, the WikiHP. This is part of the extension program Portal História da Psicologia, which combines the production of entries with other extension products. The initiative has proved successful, and its experience can be replicated and adapted for the teaching of other sciences.
Downloads
References
BARNES, M. E.; GREER, S. Does the future have a history of psychology? A report on teaching, research, and faculty positions in Canadian universities. History of Psychology, [S. l.], US, v. 17, p. 159–169, 2014.
BRASIL. Resolução n. 5, de 15 de março de 2011 - Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=7692&Itemid=. Acesso em: 1 fev. 2023.
BROCK, A. C. História da história da psicologia. In: RIBEIRO, A. E. M. et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia. 1. ed. Rio das Ostras, RJ: Editora do Portal História da Psicologia, 2022. v. 1, p. 79–143. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.7492882. Acesso em: 29 dez. 2022.
CAMPOS, R. H. de F. Em busca de um modelo teórico para o estudo da história da psicologia no contexto sociocultural. In: CAMPOS, R. H. de F. (org.). História da psicologia: pesquisa, formação, ensino. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. p. 94–113. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788599662830.
FLORES, F. M. H. et al. REFLEXÕES SOBRE A DISCIPLINA DE HISTÓRIA DA PSICOLOGIA NO ESTADO DO MATO GROSSO DO SUL. Psicologia da Educação, [S. l.], n. 51, p. 22–30, jul. 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2175-35202020000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 1 fev. 2023.
FONSECA, M. A.; OLIVEIRA, B. J. de. Variações sobre a “cultura científica” em quatro autores brasileiros. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 445–460, 27 mar. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 1 fev. 2023.
FRANÇA, C. C. de. Tecnologias digitais da informação e comunicação na educação superior: contribuições para o desenvolvimento da autonomia discente. 2021. Tese de doutorado – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/tede/2889/2/CarlaCristieTese2021.pdf. Acesso em: 1 fev. 2023.
FURUMOTO, L. The new history of psychology. The G. Stanley Hall lecture series. The G. Stanley Hall lecture series. Washington, DC, US: American Psychological Association, 1989. p. 9–34.
GOMES, W. B. História da Psicologia para curso de graduação. In: CAMPOS, R. H. de F. (org.). História da psicologia: pesquisa, formação, ensino. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. p. 115–124. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788599662830.
GOMES, W. B.; ALENCASTRO, L. da S. Anotações de história da psicologia em sumários e prefácios dos manuais introdutórios. Memorandum: Memória e História em Psicologia, [S. l.], v. 21, p. 105–135, 15 out. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6607. Acesso em: 1 fev. 2023.
GUEDES, M. do C. História da Psicologia: recurso para formação de pesquisadores e de psicólogos. In: CAMPOS, R. H. de F. (org.). História da Psicologia: pesquisa, formação, ensino. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. p. 125–133. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788599662830.
LHULLIER, C. Ensino de História da Psicologia e desenhos animados: possibilidades de novas articulações. Temas em Psicologia, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 275–284, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=513751433021. Acesso em: 1 fev. 2023.
LOUREIRO, I. R. B.; BAPTISTA, M. T. D. da S. A história da psicologia como disciplina de mestrado: relato de uma experiência. Memorandum: Memória e História em Psicologia, [S. l.], v. 12, p. 143–151, 12 abr. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6716. Acesso em: 1 fev. 2023.
MATOS, R. L. Modos de ensinar e conhecer Historia da Psicologia. Fractal: Revista de Psicologia, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 625–640, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/j/fractal/a/Z8yRT9gtdwrzpyBWvKkFSwN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 fev. 2023.
MOTA, A. M. D. G. F.; CARA, B. dos S.; MIRANDA, R. L. História da Psicologia, por quê? Estudos e Pesquisas em Psicologia, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 1049–1067, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/42222. Acesso em: 1 fev. 2023.
O’REILLY, T. O que é Web 2.0: padrões de design e modelos de negócios para a nova geração de software. [S. l.: s. n.], 2005. Disponível em: http://pressdelete.files.wordpress.com/2006/12/o-que-e-web-20.pdf. Acesso em: 1 fev. 2023.
PADILHA, I. M. C. et al. A democratização da divulgação científica através do Wikipédia. In: XXI CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 30., 2019. XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, São Luís, de [...]. São Luís: [s. n.], 2019. v. 30, p. 10. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nordeste2019/resumos/R67-1218-1.pdf. Acesso em: 1 fev. 2023.
RIBEIRO, A. E. M. et al. Portal História da Psicologia: formando conexões inesperadas entre ensino, pesquisa e extensão. In: CONGRESSO SCIENTIARUM HISTORIA 14, 2021. Livro de Anais do Congresso Scientiarum Historia 14 [...]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2021. p. 452–459. Disponível em: http://www.hcte.ufrj.br/downloads/sh/sh14/anais_SH_14.pdf.
RIBEIRO, A. E. M. WikiHP: políticas, definições, orientações e estilo. Rio das Ostras, RJ: Editora, 2022. Disponível em: https://zenodo.org/record/6337937. Acesso em: 1 fev. 2023.
VOGT, C.; MORALES, A. P. Espiral, cultura e cultura científica -. 5 set. 2017. ComCiência. Disponível em: https://www.comciencia.br/espiral-cultura-e-cultura-cientifica/. Acesso em: 1 fev. 2023.
YOUNG, R. M. Scholarship and the history of the behavioural sciences. History of science, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1–51, 1966. . Acesso em: 2 jan. 2023.
Copyright (c) 2023 Scientiarum Historia Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.