Analysis of collaborative digital tools for people with visual impairments
Abstract
This work analyses the principal editing and reading tools used by people with visual impairments. The study presents the difficulties encountered by blind students in using accessible online tools and applications that promote collaborative editing. This research was applied through questionnaires to professors, blind and sighted, who participated in an online course on accessibility tools, during the pandemic, carried out at a federal public university. This study aims to extract and analyze the relationship between quality, usability, functionality, and adequacy of the digital tools most used by this audience. The research results show signs of improvements for a collaborative artifact capable of providing knowledge sharing and the inclusion of blind students in classrooms and in everyday tasks.
Downloads
References
AMORIM, Marília Rafaela Oliveira Requião Melo Amorim. Tecnologias assistivas para a permanência de estudantes com deficiência visual em tempos de pandemia: relatos de experiência de estudantes universitários. 152f. Dissertação [Mestrado em Educação] – Universidade Católica de Brasília, 2021.
BORGES, J. A. S. Do Braille ao Dosvox – diferenças nas vidas dos cegos brasileiros, Rio de Janeiro, 2009.
BRUNO, M. M. G.; NASCIMENTO, R. A. L. Política de Acessibilidade: o que dizem as pessoas com deficiência visual. SEÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO ESPECIAL, PSICANÁLISE E EXPERIÊNCIA DEMOCRÁTICA, Dourados/MS – Brasil, 2019.
IBGE. CENSO DEMOGRÁFICO 2012: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística , 2012.
MELO, A. H.; FERNANDES, C. A. B.; JARDIM, M. S. S.; BARRETO, R. S. Modelo 3C de Colaboração aplicado ao uso de um repositório para o desenvolvimento de interfaces para autistas. CSBC 2017 - Anais do SBSC - Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, 2017.
MINHOTO, P.; MEIRINHOS, M. As Redes Sociais na Promoção da Aprendizagem Colaborativa: Um Estudo no Ensino Secundário. In: Educação, Formação e Tecnologias, v. 4, n.2, pp.25-34, 2011.
NICOLACI-DA-COSTA, A. M. ; PIMENTEL, M. Sistemas Colaborativos para uma nova sociedade e um novo ser humano. In: Pimentel, M. and Fuks, H. (Org.). Sistemas Colaborativos. Rio de Janeiro: Elsevier. cap. 1, p. 3 -15, 2011.
OLIVEIRA, D. C. A.; BORGES , J. A. DOS S.; ALVES, F. E. DE O. DA S. Deficiência e tecnologia assistiva: um olhar para a sociedade. Revista Scientiarum Historia, v. 2, p. 8, 13 dez. 2019.
PIMENTEL, M.; GEROSA, M. A.; FILIPPO, D.; RAPOSO, A.; FUKS, H.; LUCENA, C. J. P. (2006) “Modelo 3C de Colaboração no Desenvolvimento de Sistemas Colaborativos”. Anais do III Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, Natal - RN, 20 a 22 de Novembro de 2006. ISBN 85-7669-097-7. Porto Alegre: SBC, p. 58-67, 2006.
SANTINELLO, J.; ALVARISTO, E. F.; PIZZOL, A. D. Percepção de um professor cego sobre a tecnologia assistiva DOSVOX para o ensino. Revista Intersaberes, v.15, n. 35, 2020.
SANTOS, L. E. G.; RIBEIRO, J. A. Análise sobre as ferramentas digitais para deficientes visuais: um referencial teórico. Em: Tecnologias Emergentes na Saúde: inovações e tendências na gestão dos cuidados em saúde, ISBN: 978-65-89826-47-7, 2021.
TAVARES, D. C.; Borges, J. A. S. "Trabalho remoto: uma análise sobre a percepção de servidores públicos com deficiência." Revista Scientiarum Historia 1 (2021): 7-7.
Copyright (c) 2023 Scientiarum Historia Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.