Knowledge and metacognition: systematization and analysis of innovative thinking in collaborative learning
Abstract
This paper aims to report the process of implementation of the metacognitive approach in the formation of undergraduate students in speech therapy. The objective of this study was to analyze the impact of this approach, investigating the evolution of the complexity of student solutions in the face of problems with an undetermined number of possible answers. The survey had 40 students, lasting ten weeks, with a total of forty hours of face-to-face data collection and 200 hours of distance data collection. The shift from passive posture to innovative authorial activity was verified.
Downloads
References
_______________. Mappings in thought and language. Cambridge: C. University Press, 1997.
LEVELT, W. J. M (1989). Speaking From Intention to Articulation. Cambridge: MIT Press
LURIA, A. R. (1981) “Fundamentos de Neuropsicologia”. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; São Paulo: EDUSP, 1981.
MARQUES, C.V.M (2015);‘Eica - Estruturas Internas Cognitivas Aprendentes: Um Modelos Neuro-Computacional Aplicado à Instância Psíquica do Sistema Pessoa em Espaços Dimensionais’ Relatório Técnico. Rio de Janeiro COPPE/UFRJ.
MARQUES, C. V. M. EICA (2017)– Estruturas Internas Cognitivas Aprendentes: Um Modelo Neuro-Computacional aplicado à instância psíquica do Sistema Pessoa em Espaços Dimensionais. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: COPPE/ UFRJ.
MORAES, A. M, SCHEFFEL, E. de J. S, BARROS, I. H. G. P, Marília Campos GALVÃO. M. C., RIVILLINI, M. M, SANTOS, V. A. C; ‘Descrição dos Templates de Regras Generativas e Modelos Mentais para Comprovar o Modelo de Engenharia da Mente Taia: Teoria de Aprendizagem do Inconsciente Automata.’ Disponível em: “https://activufrj.nce.ufrj.br/file/Informatica_Educacional_XIV/Relatorio_Tecnico_Neuro_3_2018_3.pdf”. Acesso em 22 de Novembro de 2019. (REFERÊNCIA NÃO CITADA NO CORPO DO TEXTO)
PEIRCE, C. S. (1906); Excerpts from Letters to Lady Welby, in The Essential Peirce, Selected Philosophical Writings, Volume 2 (1893–1913), Peirce Edition Project, eds., Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1998.
PIAGET,J.(1995)”Abstração Reflexionante”, Artes Médicas, Porto Alegre, Rio Grande do Sul.
RUEDAA, M. R, PhD, Paz-Alonso, P. M.PhDb (2013), “Função Executiva e Desenvolvimento Emocional” , Universidad de Granada, Espanha, Basque Center on Cognition, Brain and Language.
SEMINÉRIO, F. L. P.; Araújo, T. C. F.; Oliveira, R. M.; Raimundo, C.; Mourão, B. L. A.; Botelho, M. G. B. e Cerqueira, L. C. (1998). “Metaprocesso: A chave do desenvolvimento cognitivo. uma reavaliação da pedagogia contemporânea”. Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, RJ.
SEMINÉRIO, F. L. P, (1984). “Infra-Estrutura da Cognição: Fatores Ou Linguagens”. Fundação Getúlio Vargas – RJ
________________, (1988). “Metaprocesso: a chave do desenvolvimento cognitivo: uma reavaliação da pedagogia contemporânea”. Rio de Janeiro: FGV; ISOP,1988.
SHIMAMURA, A.; METCALFE, J. (1992). “Metacognition: Knowing about Knowing”. Massachusett Institute of Technology, Cambrige, MA.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, (2017) “Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica”, https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/131-curriculos-de-referencia/1177-diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica, Julho. (REFERÊNCIA NÃO CITADA NO CORPO DO TEXTO)
VYGOTSKY, L. S (1993). “Pensamento e linguagem”. Martins Fontes, São Paulo, SP
WING, J. M. (2006). “Computational thinking”. Communications, ACM, Vol. 49, No. 3. 33–35
XAVIER, J. (2004). “Psicogenética Educacional”. São Paulo: Vesper Editora.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.