Didactic game about renewable energy as legacy student-teacher-learner

Keywords: Renewable energy, Domino, Playfulness

Abstract

A didactic game about renewable energies was applied to students of professional master's degree in chemistry, composed by chemistry teachers of basic education. The game rules are similar to domino and provided participants with the opportunity to know, remember and fix concepts about renewable energy sources. This playful activity allowed students to know some simplified schemes of energy generation from these renewable sources, their applications and implications. The game was a starting point for later discussions, in the form of a conversation wheel, about environmental, social and economic aspects of the use of renewable energies, improving the critical sense of students and making them reflect on the use of this didactic tool in their teaching praxis

 

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Author Biographies

Adriane Elise Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestranda em Química pelo Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI/UFRJ) e graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018). Pesquisadora Colaboradora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA) e do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEnPEC/UFRJ). É professora de Química e Ciências na Educação Básica e mediadora presencial do CECIERJ/RJ, no qual atua na disciplina Elementos de Química Geral em uma turma de Licenciandos em Ciencias Biológicas.

Angela Sanches Rocha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Docente do Departamento de Físico-Química (IQ/ UERJ). Pesquisadora Extensionista em Pedagogia Social. Coordenadora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Química da UERJ (PPGQ/ UERJ); Pesquisadora Colaboradora do Núcleo de Estudos em Biomassa e Gerenciamento de Águas (NAB/ UFF); Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA) e do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ). E-mail: angela.sanches.rocha@gmail.com.

Priscila Tamiasso-Martinhon, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente do Departamento de Físico-Química, IQ/ UFRJ; Docente do CEEQuim/ UFRJ; Docente do Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI/ UFRJ) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química (PEQui/ UFRJ). Pesquisadora Extensionista em Pedagogia Social. Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA) e do Núcleo de Estudos em Biomassa e Gerenciamento de Água (NAB/ UFF). Coordenadora do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ). E-mail: pris-martinhon@hotmail.com.

Célia Regina Sousa da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente do Departamento de Físico-Química, IQ/ UFRJ; Docente do Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI/ UFRJ); Pesquisadora Extensionista em Pedagogia Social. Pesquisadora do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ) e do Núcleo de Estudos em Biomassa e Gerenciamento de Água (NAB/ UFF). Coordenadora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA). E-mail: sousa@iq.ufrj.br.

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Published
2019-12-13
How to Cite
Elise Maia, A., Sanches Rocha, A., Tamiasso-Martinhon, P., & Sousa da Silva, C. R. (2019). Didactic game about renewable energy as legacy student-teacher-learner. Scientiarum Historia Magazine, 2, 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v2i0.97
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade