Didactic game about renewable energy as legacy student-teacher-learner
Abstract
A didactic game about renewable energies was applied to students of professional master's degree in chemistry, composed by chemistry teachers of basic education. The game rules are similar to domino and provided participants with the opportunity to know, remember and fix concepts about renewable energy sources. This playful activity allowed students to know some simplified schemes of energy generation from these renewable sources, their applications and implications. The game was a starting point for later discussions, in the form of a conversation wheel, about environmental, social and economic aspects of the use of renewable energies, improving the critical sense of students and making them reflect on the use of this didactic tool in their teaching praxis
Downloads
References
CAMPOS, A. F.; SCARPATI, C. B. L.; SANTOS, L. T.; PAGEL, U. R.; SOUZA, V. H. A. Um panorama sobre a energia geotérmica no Brasil e no mundo: Aspectos ambientais e econômicos. Revista Espacios, v. 38, n. 1, p. 8-25, 2017. Disponível em: https://revistaespacios.com/a17v38n01/a17v38n01p08.pdf. Acesso em: 5 nov. 2019.
FARIAS, L. M.; SELLITTO, M. A. Uso da energia ao longo da história: evolução e perspectivas futuras. Revista Liberato, v. 12, n. 17, p. 1-16, 2011. Acesso em: 5 nov. 2019.
GEMIGNANI, E. Y. M. Y. Formação de professores e Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Ensinar para a Compreensão. Revista Fronteira da Educação, v. 1, n. 2, 2012, p. 1-27. Disponível em: file:///C:/Users/Priscila/Downloads/14-66-1-PB.pdf. Acesso em: 5 nov. 2019.
MARTINS, F. R.; GUARNIERI, R. A.; PEREIRA, E. B. O aproveitamento da energia eólica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 1, p. 1-13,2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172008000100005. Acesso em: 5 nov. 2019.
NETO, P. B. L.; SAAVEDRA, O. R.; CAMELO, N. J.; RIBEIRO, L. A. S.; FERREIRA, R. M. Exploração de energia maremotriz para geração de eletricidade: aspectos básicos e principais tendências. Revista Chilena de Ingeniería, v. 19, n. 2, p. 219-232, 2011. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ingeniare/v19n2/art07.pdf. Acesso em: 5 nov. 2019.
PINTO, C.; CATARINO, J; CORREIA, M.; LEITE, P.; COSTA, S. Energia Solar. Faculdade de Engenharia Universidade do Porto. Projeto FEUP. 2014.
SONAI, G. G; MELO, M. A.; NUNES, J.H. B.; MEGIATTO, J. D.; NOGUEIRA, A. F. Células solares sensibilizadas por corantes naturais: um experimento introdutório sobre energia renovável para alunos de graduação. Química Nova, n. 38, p. 1357-1365, 2015. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422015001001357. Acesso em: 5 nov. 2019.
TAMIASSO-MARTINHON, P.; MARTINS-FILHO, A. M.; ROCHA, A.S.; SILVA, C. R. S. Memorial Acadêmico e o Empoderamento Docente. In: I ENCONTRO DA REDE RIO DE ENSINO DEQUÍMICA, 2017, Macaé. Anais... I Encontro da Rede Rio de Ensino de Química, 2017.
TERCIOTE, R. A energia eólica e o meio ambiente. In: ENCONTRO DE ENGENHARIA NO MEIO RURAL, 4. Campinas-SP,2002. Anais... 4º Agrener: Campinas, 2002.
YAMAZAKI, S. C.; YAMAZAKI, R. M. O. Jogos para o ensino de física, química e biologia: elaboração e utilização espontânea ou método teoricamente fundamentado? Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 1, 2014, p. 159-181. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/viewFile/1310/1225. Acesso em: 5 nov. 2019.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.