Historical-experimental approach to electricity and electromagnetism in Chemistry classes in high school
Abstract
This paper presents a didactic sequence (DS) on electricity and electromagnetism applied to first-year students of the Federal Institute of Technology of São Gonçalo. This SD was elaborated to include historical aspects in the development of this area of knowledge, as well as videos and experiments. The students indicated that they had approved the class, being motivated by the dynamics performed and, according to the mind maps they made after the class, it is possible to say that several contents were learned by them.
Downloads
References
BACHELARD, G. Formação do Espírito Científico. São Paulo, 1996.
BUZAN, T. Mapas Mentais: Métodos criativos para estimular o raciocínio e usar ao máximo o potencial do seu cérebro. 1 Ed. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2009.
CHASSOT, A. I. Alquimiando a Química. Química Nova na Escola n. 1, p. 20 1995.
DOS SANTOS, S. R. L.; DA SILVA, F. L. A.; MELO, L; G. G.; SANTANA, D. O. História da eletricidade e suas aplicações atendendo ao ensino de física. Anais do Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, 2016.
GUERRA, A.; REIS, J. C.; BRAGA, M. Uma abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismo no ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 21, p. 224, ago. 2004.
GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n.3, p. 198, 2009.
OKI, M. DA C. M., MORADILLO, E. F. O ensino de história da química: Contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência & Educação, v. 14, n. 1, p. 67-88, 2008.
TONIDANDEL, D. A.; DE ARAÚJO, A. E. A.; BOAVENTURA, W. C. História da Eletricidade e do Magnetismo: da Antiguidade à Idade Média. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 4, p. e4602, 2018.
TORT, A.C. Dois problemas práticos de Eletricidade Vitoriana e sua discussão no ensino secundário e universitário. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 2, 2304, 2009.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.